Waar moet je op letten wanneer je een logo laat ontwerpen?

In Achtergrond, Huisstijl by admin

Het is belangrijk om je als opdrachtgever af te vragen waarvoor je het logo gaat gebruiken dat je laat ontwikkelen.

Vaak wordt een logo gebruikt in een groot aantal verschillende uitingen, een logo moet goed gebruikt kunnen worden in al deze uitingen.

Dit is een van de redenen waarom wij vaak kiezen voor een eenvoudig logo, zonder al te veel poespas.

Een eenvoudig logo blijft sterk overeind zowel wanneer het GROOT gebruikt wordt als wanneer het klein wordt gebruikt.

Laten we er van uitgaan dat ieder bedrijf dat een logo laat ontwikkelen op internet aanwezig wil zijn, met een eigen website & aanwezigheid op sociale media, het te ontwerpen logo moet dus in ieder geval geschikt zijn om op het web gebruikt te worden.

Logo’s die bestaan uit heel veel kleine details kunnen veel moeilijker weergegeven worden op een beeldscherm, deze logo’s hebben de neiging om helderheid te verliezen wanneer ze kleiner gebruikt worden.


1 – Laat je logo aansluiten bij de identiteit van het bedrijf

Het is heel belangrijk te kiezen voor een logo dat laat zien waar uw onderneming voor staat.

U moet die klant weten te bereiken waar u naar op zoek bent, vooral wanneer deze (potentiële) klant ook opzoek is naar u! Een juiste uitstraling is voor uw bedrijf van levensbelang!

Lees hier meer over Logo & Huisstijl Ontwikkeling >>


2 – Laat een Huisstijl ontwerpen

Het logo van uw bedrijf is slechts een deel van de grafische middelen die uw identiteit kunnen vormen.

Het is belangrijk rond om een logo een huisstijl te laten ontwerpen die verschillende kenmerken van uw identiteit versterkt.

Over het algemeen bestaat een huisstijl uit richtlijnen omtrent het gebruik van kleuren (kleuren gamma), typografie, vormentaal en beeldgebruik.

Deze elementen worden gebruikt om uw uitingen, zoals uw visitekaartjes, website en jaarverslag, vorm te geven.

Meer over Kleurgebruik in Huisstijlen lees je hier >>


3 – Waar wordt het logo voor gebruikt?

Zoals in de inleiding al aangegeven is het van belang na te denken over het gebruik van uw logo.

Wordt uw logo veel op auto’s toegepast? Dan is het van belang dat het logo heel goed leesbaar is, mede weggebruikers (en potentiële klanten) zullen anders moeite hebben uw bedrijfsnaam goed te kunnen lezen op uw voorbij rijdende bedrijfswagens.

Laat u een logo ontwikkelen voor een winkel? Dan is het waarschijnlijk verstandig te kiezen voor een logo met een horizontale oriëntatie. Een horizontaal logo is immers veel makkelijker toe te passen op een winkelgevel.

Wat is een goede ontwerp presentatie? Meer weten? >>


4 – Laat geen Trendy logo ontwikkelen

Waarschijnlijk is uw doel om een bedrijf op te zetten dat een langere termijn meegaat, het is dan verstandig te investeren in een logo dat ook over een 10-tal jaren nog sterk overkomt.

Wij ontwerpen al 25+ jaren logo’s en huisstijlen zonder trendy te zijn!

Stelt u zich eens voor dat uw logo na drie jaar er al achterhaald uit zou zien … het zou een flinke investering zijn om alle uitingen weer opnieuw van een nieuw logo te laten voorzien!

Logo ontwerp en Typografie, meer weten? >>


5 – Laat ons doen waar we goed in zijn 🙂

Eén fout die ik opdrachtgevers vaak zie maken is dat ze te sturend proberen te zijn in de opdrachtstelling. Vooral enthousiaste klanten hebben al helemaal bedacht welke kant ze uit willen met een logo.

Wij gaan er van uit dat u een goede ondernemer bent, wij laten het ondernemen aan u over, gaat u er van uit dat wij goede ontwerpers zijn, laat het ontwerpen dan aan ons over!

Wij staan open voor een goed gesprek, neem contact met ons op! >>