Informatie over Kleurenleer

In Achtergrond by admin

Iedere kleur heeft zijn eigen werking. Een kleur roept associaties op, herinneringen, een kleur kan betekenis hebben. Bij een verkeerslicht betekent rood – gevaar, stop! Groen daarentegen – veilig, ga maar!

Zo is het mogelijk aan iedere kleur betekenis toekennen, bewust of onbewust roepen kleuren emoties en herinneringen op, positief en negatief.

Die emoties kunnen gebruikt worden om de inhoud van een ontwerp te versterken.

Kleurenleer Rood

Rood
Associaties
Gevaar, warm, kracht, actie, temperament

Rood is een warme kleur, een kleur die sensueel kan zijn als rode lippen of gevaarlijk als bloed.
Rood activeert en straalt lef uit!

Roze
Associaties
Vrouwelijk, sexy, uitdagend

Roze is een complexe kleur, eigenlijk meer een kleurgroep, van heel fel zuurstok roze naar heel licht pastel.

Wordt gebruikt om een geslacht aan te duiden, roze, het is een meisje. Roze wordt ook vaak met homoseksualiteit in verband gebracht.

Kleurenleer Blauw

Blauw
Associaties
Puur, zuiver, melancholie, droefheid, kalmerend, verzachtend

Blauw wordt vaak gezien als een koele kleur en heeft daarom een enigszins zakelijke uitstraling. Daarnaast wordt blauw vaak geassocieerd met de lucht: “hemels blauw”.

Kleurenleer Groen

Groen
Associaties
Veilig, natuur, ontspanning, balans

Groen is een heel harmonieuze kleur die rust brengt. Onder andere de kleur van de hoop en de vrede.

Kleurenleer Geel

Geel
Associaties
Energie, vreugde, geestkracht, luchtigheid en lichtheid van het bestaan

Geel is een frisse opbeurende kleur. Geel bevat veel licht, denk aan de zon en de sterren. Geel geeft energie en maakt vrolijk.

Kleurenleer Oranje

Oranje
Associaties
Koningshuis, energie

Oranje is een kleur die in de natuur erg weinig voorkomt. Oranje is een levendige kleur, vol energie. Deze warme kleur wordt vaak geassocieerd met welzijn en communicatie.

Natuurlijk staat voorop dat een kleurtoepassing mooi moet zijn in het ontwerp dat we maken, de kleurenleer kán een interessante manier zijn om tot een kleurkeuze te komen.

Wij gebruiken de kernwoorden die verkregen worden tijdens het briefingsgesprek om tot een kleurkeuze te komen.

Meer over Huisstijl Ontwerp en Logo Ontwerp >>